Mijn eerste professionele regie was bij het Gebeuren. Het stuk ging in première in Schlemmer op een voor de gelegenheid gebouwd podium in de vorm van een vleugel. Dat podium staat er na jaren nog steeds. Het stuk was gebaseerd op teksten van de Oostenrijkse schrijver Ödön van Horváth, spelend in de jaren dertig in Duitsland. De productiefaciliteiten en de inhoudelijke begeleiding vanuit Het Gebeuren waren in die periode nog minimaal. Dat leidde tot een wonderlijk verloop van de repetitieperiode: repetitieruimte moest per week gezocht worden. Acteurs van de Haagse Comedie werkten op vrijwillige basis, en trokken zich halverwege de periode terug. Na de eerste try-out toonden de acteurs zich ontevreden met het resultaat. John Reinders greep in, en gaf een van de acteurs opdracht om in één dag de enscenering ingrijpend te veranderen. Voor mij was het zwemmen, deze eerste ervaring in het professionele toneel. Na een aantal jaren werken als theatermaker begon ik met het organiseren van culturele evenementen. Zo kwam ik in 1995 weer terug bij John Reinders en Theater aan het Spui, maar nu als organisator van het jaarlijkse Writers Unlimited Winternachten festival.“
Categorieën
Ton van de Langkruis
